Paksi Konstantin Forma-1-es szakíróval beszélgettem

2019.10.20

8 napja lehetőségem nyílt ellátogatni Paksi Konstantin, Forma-1-es szakíró otthonába, ahol megtekinthettem egyedülálló gyűjteményét és interjút is készíthettem vele.

Konstantin 1987 óta követi a Forma-1-et és a 90-es években döbbent rá, hogy számára ez több, mint egyszerű hobbi. Egyre mélyebbre ásta magát a sportág történetében és elképesztő tudást halmozott fel, amit később a Formula Magazinnál és az Auto Motornál is kamatoztatott. Emellett számtalan egyedülálló statisztikai táblát készített. Első könyve 2012-ben jelent meg a Forma-1 60 éve címen. Ez a statisztikai adatokból képzett kivonatot, mely abszolút hiánypótló a magyar piacon. Később további 4 könyve jelent meg. A 70-es és 80-as évek élcsapatairól Udvardy-Szabó Gergellyel írt, a Damon Hillről szóló könyvnél Steven Lieb volt a szerzőtársa, míg a Forma-1 világbajnokairól írt könyve kizárólag saját munkájának eredménye. A statisztikai adatokból 2016-ben megjelent egy CD-ROM is, melyet évről-évre kibővít és angolra is lefordított. Hatalmas élmény volt látni a gyűjteményét, mely körülbelül 600 makettet, 500 könyvet és jó néhány elképesztő ritka ereklyét jelent. Többek között megtalálható az otthonában Olivier Panis sisakja, Rubens Barrichello overálja és David Purley kesztyűje. A találkozó alkalmával beszélgettem is egyet a Forma-1 egyik legnagyobb koponyájával. 

Hogyan kerültél közel az autósport világához és mikor vált ilyen jelentős tényezővé az életedben?

Paksi Kontsantin: Hát az autósport világához így konkrétan? A Tv-n keresztül ismertem meg. Méghozzá az első élmény az 1985-ös Ausztrál Nagydíj volt, Lauda utolsó futama és erről vannak emlékfoszlányaim, de a legelső igazi élmény 1987-ből datálódik, amikor Mansell megnyerte a Brit Nagydíjat és mi a családdal fogadtunk a futam előtt és én Mansellre tettem és megnyertem. Piquét a vége előtt előzte meg, kijött egy kerékcserére, friss gumikon pedig ledolgozta a hátrányát és 3 körrel a vége előtt állt az élre. Ekkor lett Mansell a kedvencem és azóta folyamatosan követem a Forma-1-et.

Elképesztő lexikai tudással rendelkezel, ami ritka a mai világban. Kapcsolódik a főállásod valamilyen módon az autósporthoz?

P.K: Nem, semmilyen szempontból.

Remek gyűjteménnyel rendelkezel. Melyik darab áll hozzád a legközelebb?

P.K: Nehéz választani. Én Williams rajongó voltam mindig is és, mint Mansell rajongó a 87-es Williams első szárny oldalsó elem Mansell autójáról. Na az a kedvenc, mert az pont arról a futamról van, amelyiken én fogadtam rá.Makettek közül a körülbelül 5-600-ból? (nevet) nehéz választani. Az egész egyben ahogy van. Mindet szeretem, nehéz, mert ez olyan inkorrekt dolog, hogy most valamelyiket kiválasztom, akkor a többi megsértődik.

A családod hogyan éli meg a sportág iránti elhivatottságodat?

P.K: A minden napi életünkbe nem férkőzött be. A gyűjteményeim darabjai az emeleten találhatóak, a földszint a családi élet színtere. Persze van egy elhivatottság, de azt én próbálom úgy űzni, hogy ez ne befolyásolja a mindennapjainkat. Az más kérdés, ha futam vagy edzés van, akkor azt én nézem, posztolok róluk és igyekszem minél többet írni ezekkel kapcsolatban, de azért próbálom azt, hogy a család legyen az első.

És őket is érdekli a Forma-1?

P.K: Persze, mindkét fiam Hamiltonos. A felségem pedig Sennás volt. Bár én Manselles, de mindig is tiszteltem a Sennát is.

Mi a véleményed a 2000-es évek Forma-1-éről? Nem tesz rosszat a sportágnak, hogy eléggé kiszámíthatóvá vált? Elvégre az ezredforduló óta csupán 7 pilóta között oszlottak el a VB címek.

P.K: Volt hasonló időszak már korábban is. Azért a McLarennek is voltak elég komoly kaszálásai, az más kérdés, hogy főleg az teszi kiszámíthatóvá a sportot, hogy egyre kevesebb a műszaki meghibásodás. Szerintem pont ez volt a versenyekben a rejtett izgalmi tényező, hogy nem lehetett tudni, hogy melyik autó, meddig bírja. És azért futamgyőzelemre esélyes versenyzők adtak fel futamokat sokszor, most pedig aki élre áll az szinte biztos, hogy megnyeri, hacsak nincs valami nagyon komoly külső tényező, ami befolyásolja a futam végeredményét. Ha megnézünk egy kiesési rátát, hihetetlenül alacsony most már. Régen a futamok 40%-át tudták befejezni, vagy legalább volt egy kis kalamajka, egymás között. Koccantak, ütköztek. Bár senki sem akar komoly balesetet látni, de ez is része a versenyzésnek, hogy ütköznek. Ne legyen komoly, ne legyen sérülés, de ez része, vagy műszaki hiba miatt megálltak, de ilyet egyre kevesebbet látunk.

Napjainkban egyre inkább a taktikáról szól a Forma-1. Szerinted ez milyen hatással van a sportág népszerűségére?

P.K: Regén is volt azért taktikai csata. Ross Brawn milyen híres volt arról, hogy Schumival a bokszban eldöntötte a taktikákat. Tehát azért már a 90-es évek közepétől ezt láthatjuk. Azért jobban szeretnék én is a futamok alatt nem DRS-sel történő előzéseket látni, hanem olyan csatákat, amit Villeneuve és Arnoux produkált a 79-es Francia Nagydíjon. Meg persze azt is, hogy ezt ki is bírják az autók. Ott hányszor koccantak? És mentek tovább, majd befutottak második-harmadik helyen. Ezek hiányoznak, az biztos. De hát ez mind amiatt van, ahogy alakították a szabályrendszert. Olyan autókat építenek, amik lehetetlenné teszik a közelharcot. Közelébe kerülsz az autónak, elveszíted a leszorító erőt. Hiába volt egy sebesség különbség, ahogy közelebb érsz, ez megszűnik. Itt biztos, hogy változtatni kell valamit, mert ezt próbálták DRS-sel kompenzálni, de hát az egy műelőzés.

Az utóbbi időben felmerült a sprintfutamok ötlete a Forma-1-ben is. Mi a véleményed erről, jó újításnak tartanád? Vagy ez nem fér össze a királykategória eszméjével?

P.K: Nem, semmiképpen nem. Ez nem a Forma-1 eszméje. Én mindenképp az edzéseket favorizálom, az döntse el a sorrendet, ne legyen fordított rajtrács, mert szerintem az is egy ostobaság, nem része a Forma-1-nek. De nem tartom jó ötletnek azt sem, hogy a pole-ért járjon plusz pont, a leggyorsabb körért járó pont is kétes kategória. Elfogadom, de azt sem tartom túl jónak, mert a futam végén egy élen álló versenyzőnek kisebb az esélye, hogy a leggyorsabb körre hajtson, mert mondjuk mögötte nincs akkora űr, amibe egy biztonságos bokszkiállást be lehet iktatni. Más versenyző meg esetleg a 8. helyen állva kijön egy bokszkiállásra, fölrakja a friss gumikat és megvan a leggyorsabb kör. Tehát nem az teljesíti a leggyorsabb kört, aki valóban a leggyorsabb volt.

Mit gondolsz Hamilton meddig lehet még a csúcson? A nála két évvel fiatalabb Vettel már egyre többet hibázik, míg a fiatalok, Charles Leclerc és Max Verstappen egyre jobb teljesítménnyel rukkolnak elő.

P.K: Hamilton? Én azt látom, hogy ő most nagyon jó formában van. Élete formáját futja az utóbbi 2-3 évben. Nem hibázik, vagy iszonyatosan keveset. Vettel nem lehet jó példa, mert más személyiség, nem tudjuk mi történt vele, mitől tört meg. Lehet, hogy neki annyi év adatott, mint Jackie Stewartnak, aki hasonló korban vonult vissza. De ott egy Nigel Mansell is, aki meg milyen idősen lett világbajnok. Hamiltonnak lehet akár még 4 éve, úgy, hogy még a csúcson van.

Leclerc és Verstappen jelentik a jövőt, vagy kiket vársz az élmezőnybe a következő 10 évben?

P.K: Aki nekem csalódás, az Norris. Én azt hittem, hogy ő mindenképpen ott lesz a reménységek között. A legjobban úgy lehet lemérni, hogy ki milyen versenyző, hogy a csapattárshoz képest, hogyan teljesít, az egy jó mérce. És azért, ha megnézzük a McLarennél a Sainz-Norris párost, akkor bizony azt látjuk, hogy elég sokszor kikap Norris. Én korábban azt hittem, hogy neki lesz esélye egyszer a legjobbak közé kerülni, ilyen alapon azonban Sainznak is annak kellene lennie, ha Norris oda tartozik a jövő reménységei közé, akkor Sainzot is oda kéne rakni. Szerintem viszont ők nem. George Russellt meg kell néznünk, hogy mit fog mutatni. Neki kell még mindenképpen egy topcsapatos, vagy ahhoz közeli év, hogy lássuk, mi a valós tudása. Én őt várom, hogy jó lesz. Természetesen Max (Verstappen) kötelező, ő egy zseni, én Sennához mérem. Leclerc is mindenképpen, azért neki még vannak szerintem hibái, bár Verstappennek is voltak az első pár évében. Neki is kellett egy pár év, hogy ezeket a tipikus hibáit levetkőzze és az utóbbi másfél évben mutat egy olyan formát, hogy folyamatosan az élen harcol, és hozza az eredményeket, minimális hibával. Ők mindenképpen, a többi passz.

Mick Schumacher, Esteban Ocon esetleg?

P.K: Nem. Mick Schumachernek érdekes módon drukkolok. Én Schumachert soha nem szerettem, de Micknek valamiért drukkolok, nem tudom miért. De szerintem, ha igazán nagy tehetség lenne, azt már megmutatta volna most a Forma 2-ben. Volt egy hungaroringi győzelme, de azon kívül nem érzem benne azt az átütő erőt, bár egész jó a futamokon, de sokat hibázik és hol az edzésforma? Mert szerintem aki igazán jó versenyző, az jó az edzéseken is. Lauda is az első pár évébe nyerte a poleokat. Aztán egy kicsit benőtt a feje lágya és nem poleból nyert. Az utolsó poleja 1978-ban volt. Tehát ő pole nélkül hozta a 84-es bajnokságot. De akkor még a futamokon lehetett kompenzálni, most már az edzés nagyon fontos. A polenak nagyon nagy jelentősége van.

Az utóbbi időben sajnos két komoly baleset is történt a Forma-1 előszobájának számító, Forma-2 versenysorozatban. Ráadásul a belgiumi balesetben Juan Manuel Correa súlyosan megsérült, míg Anthoine Hubert életét vesztette. Mi vezethetett ehhez? A Forma-2-es autók kevésbé lennének biztonságosak, vagy Hubertnek egy Forma-1-es autóban sem lett volna esélye?

P.K: Szerintem az Anthoine Hubertnél a szerencsétlen faktorok játszottak közre. Egy nagyon szerencsétlen baleset volt. Alesi volt az, aki előtte kisodródott és visszapördült a bal oldalról a pályára és őt kerülte ki Hubert, de szerintem már a kikerülési manőver Huberttől is túlzás volt, akkor nekiment a jobb oldalon a gumifalnak és onnan csapódott vissza és a mögötte érkező Correa nem tudta elkerülni. Túlélhette volna Anthonie Hubert, csak az volt a baj, hogy oldalról kapta az ütést. A kocsiszekrény gyenge pont, ott nincs olyan gyűrődési zóna, mint a kocsi elejébe vagy a kocsi hátuljába. Ott sokkal keskenyebb a gyűrődési zóna. és nem tudta elnyelni ezt az ütést, így a Hubert nyelte el az ütés nagy részét. Szerintem ott azonnal meghalt Hubert. Zanardi 2001-es balesetére emlékeztetett.

Forma-1-es autóba se lett volna esélye?

P.K: Nem. Szerintem a következő lépés az lesz, hogy oldalról fognak erősíteni az autókon, mert egy oldalról érkező ütközést továbbra sem tudnak kivédeni, vagy nem olyan mértékben, mint egy szemből érkezőt, vagy most már esetlegesen felülről érkező behatást.

Hogyan képzeled el 10 év múlva a Forma-1-et? Vissza hoznál-e valamit a régi időkből?

P.K: Mindent! (nevet) De hát nem lehetünk ilyen maradiak. Jackie Stewart mondta, hogy a 70-es években az 50-es éveket sírták vissza, a 90-es években meg a 70-es éveket sírták vissza, most meg a 90-eseket.

Vagy milyen újítást látnál szívesen?

P.K: Én szerintem nem rosszak most a futamok. Én izgalmasnak tartom, főleg az utóbbi 3 évben. Mondhatunk bármit, azért annyira nem kiszámítható. Verstappenek volt két győzelme, Bottasnak is volt több jó versenye is az évben, amikor verte Hamiltont és a szezon második felére a Ferrari is feltámadt. Bár a Mercinek ez a VB cím már megvan, jövőre fel kell kötniük azt a bizonyost...

Köszönöm szépen a meghívásodat és a válaszaidat is!


/Zoli/