Kimi Räikkönen és a Ferrari

2018.07.12

Egyre erősödnek a pletykák, mely szerint jövőre a Ferrari megválik Räikkönentől és Charels Leclercet ülteti be a helyére. Mi most megnézzük, hogy a jégember hogyan szerepelt Ferraris évei alatt és 5-5 érvet felhozunk a maradása és a távozása mellett is.

Räikkönen 2001-ben csatlakozott a Forma-1 mezőnyéhez, ekkor a Sauber pilótája volt. Remek szereplése okán le is csapott rá a Mclaren, s 2003-ban kis híján világbajnok lett, de Micahel Schumacher 2 ponttal többet szerzett nála. 2005-ben is az összetett második helyén végzett, de ekkor Alonso 21 egységgel gyűjtött nála többet. 


2007 - Az első Ferraris év és egyből bajnoki cím

2007-ben Michael Schumacher pótlására érkezett Maranellóba és nem okozott csalódást. 6 győzelme mellett további 6 dobogós helyezést tudott felmutatni, mégsem volt egyértelmű a bajnoki címe. Nagy részt a Mclaren pilótáinak viaskodásának köszönheti a bajnoki elsőségét, ugyanis a végelszámolásnál Fernando Alonso és Lewis Hamilton is csak egy ponttal maradt le tőle. Két versennyel a szezon vége előtt Räikkönen még 17 pontos hátrányban volt Hamiltonhoz képest, de a jégember az utolsó két nagydíjat megnyerte, míg Hamilton csak 2 pontot gyűjtött ez idő alatt. 

2008 - Másodszámúvá vált

Ugyan jól kezdte az évet az első 5 futamból kettőt megnyert és további két alkalommal a dobogón ünnepelt, de mégsem volt reális esélye a címvédésre. A szezon közepén nagyon leromlott a teljesítménye. A 15. futamig mindössze 2 újabb dobogót tudott felmutatni. Ezzel egyértelmű másodszámú pilótává vált a szezon végére, mivel csapattársa, Felipe Massa a végsőkig küzdött Lewis Hamiltonnal a bajnoki címért. A szezon utolsó három futamán újra jobb formába lendült, mindháromszor a harmadik helyen intették le. Az összetettben a 3. helyen zárt 75 szerzett ponttal.

2009 - Az első szakasz utolsó éve

2009-re meglehetősen leromlott a Ferrari és a Mclaren is. Két szinte ismeretlen csapat, a Red Bull és a Brawn Mercedes pilótái vívtak a bajnoki címért. Räikkönen a nyári szünetig két alkalommal állt dobogón. Monacóban harmadik, Magyarországon pedig második lett. A harmadik helyen végzett az Európa és az Olasz nagydíjon is, a közte eső időszakban pedig megszerezte máig utolsó Ferraris győzelmét. A belga nagydíjon a poleból rajtoló Giancarlo Fisichellát megelőzve nyert. A szezon második felére már biztossá vált a távozása. Fernando Alonso szerződtetését jelentette be a Ferrari és egyértelmű volt, hogy nem az épp harcképtelen Massát fogják kitenni. 


Kimi Räikkönen nem csak a Ferraritól búcsúzott, hanem a Forma-1-től is. 2 évre elment ralizni, majd 2012-ben a Lotus overáljában tért vissza a királykategóriába. A Lotusnál eltöltött két idény alatt meglehetősen kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. Két győzelme mellett további 13 dobogós helyezést ért el, ez pedig elég volt ahhoz, hogy a Ferrari újra szerződtesse. Felipe Massa helyét vette át és Alonso csapattársa lett. 


2014 - Az újrakezdés mindig nehéz

Az várható volt, hogy 34 évesen nem róla fog szólni a Ferrari, de a 2014-es év a vártnál sokkal rosszabbul alakult a számára. Egyetlen dobogós helyezést sem szerzett ebben az évben és a top 5-ben is csak egyszer végzett. Hiba lenne csak Räikkönenre fogni a sikertelenséget, mert az autó nem volt igazán versenyképes, de azért Alonso mégis csak többet kihozott belőle. A jégember mindössze 55 pontot szerzett és a 12. helyen zárt a bajnokságban, ennél még újoncévében is előrébb végzett az összetettben. A Ferrari a konstruktőrök versenyében a 4. lett, a Mercedes mellett, a Red Bull és a Williams is megelőzte őket.

2015 - A javulás megkérdőjelezhetetlen

2015-re új csapattársat kapott Sebastian Vettel személyében, aki egyértelműen nem másodhegedűsnek érkezett. A vörösök 2015-ben sem tudtak beleszólni a Mercedes házon belüli csatájába, de már legalább a Red Bull és a Williams előtt végeztek a konstruktőri bajnokságban. Räikkönen háromszor végzett a dobogón és majdnem 100 egységgel többet gyűjtött, mint az előző évadban. 

2016 - Jó első félév, cudar második...

A szezon első felében négyszer is dobogóra állhatott. Bahreinben és Spanyolországban második, Oroszországban és Ausztriában pedig a harmadik helyen intette le a kockás zászló. A második fél évben azonban nem, hogy dobogót nem szerzett, a top 5-be is csak négyszer fért be. A Mercedes ellen abszolút nem volt esélyük, de a Red Bullok is újra előttük végeztek. 

2017 - Újra versenyképes autó, Kimi hozza a kötelezőt

Csapattársa Lewis Hamiltonnal vívott nagy csatát a bajnoki címért, melyben végül alulmaradt. Raikkönen pedig az összetett negyedik helyén zárt. Ötször ért célba harmadikként, Monacóban és Magyarországon pedig második lett. A Hungaroringen a győzelemre is megvolt az esélye, de a Ferrari úgy látta nagyobb esélyét a kettős győzelemnek, ha Räikkönen elengedi Vettelt. A finn így tett és a verseny végéig nem is támadta a németet. 205 pont és 4. hely a végelszámolásnál, ez volt Räikkönen legjobb éve visszatérése óta.

2018 - Eddig jó, de vajon elég lesz-e az újabb szerződéshez?

A Ferrari egyértelműen elérte a Mercedes szintjét, így a szurkolók hétről-hétre győzelmeket, dobogós helyezéseket várnak a vörösök pilótáitól. 10 verseny alatt hatszor állhatott dobogón a jégember. Négy harmadik és két második helye van. Jelenleg a harmadik a pontversenyben 116 ponttal. 


5 érv amiért maradnia kell Räikkönennek

- 38 évesen is remek kondiban van és egyelőre hozza a kötelezőt, miért kellene mennie?

- Elfogadja a másodhegedűs szerepkörét. Räikkönen sosem problémázott, ha el kellett engednie Vettelt, szépen beáll a sorba. Nem tenné meg ezt bárki...

- Räikkönen a sportág egyik legnépszerűbb pilótája, rengeteg rajongója van. Minden bizonnyal könnyben el lehet adni az ő nevével ellátott pólókat, mint mondjuk Leclerccel lehetne.

- Räikkönen maradna. Talán tett annyit a Ferrariért, hogy megérdemelje, hogy ő döntse el mikor száll ki.

- Räikkönentől tudják mire számíthatnak, de bárki jönne a helyére, kicsit zsákbamacska lenne. vagy bejön, vagy nem.


5 érv amiért mennie kell Räikkönennek

- Öregszik, és nincs benne jövő.

- Talán jót tenne Vettelnek, ha lenne valaki aki 1-2 éven belül egy kis csapaton belüli versenyre késztetné.

- Leclerc nem fog éveket várni, elképzelhető, hogy lecsap rá valamelyik másik topcsapat, vagy a Renault, amely komoly terveket szövöget.

- Räikkönen kissé motiválatlan, befásult, egy fiatal energiával fűtött pilóta jó tehetne az istállónak.

- Ideje elkezdeni kinevelni a jövő bajnokát. 


/Zoli/