Alberto Ascari - A Ferrari első világbajnoka

2018.11.02

Rengeteg Ferrari rajongó él hazánkban, de bizonyára a legtöbbjük még meg sem született, akkor amikor Ascari világbajnokságokat nyert kedvenc márkájukkal. Ebben a cikkben a Ferrari első világbajnokának életét, pályafutását fogjuk bemutatni.

Alberto, mondhatni örökölte az autók és a versenyzés szeretetét, ugyanis apja, Antonio Ascari is versenyző volt. Antonio Alfa Rómeóval versenyzett és felettébb sikeres volt, de a Forma-1-es világbajnokság az ő korában még nem létezett. 1925-ben egy francia versenyen vesztette életét, Alberto ekkor 7 éves volt. 

Alberto Ascari, versenyzői karrierjét két keréken kezdte, a Bianchi gyári csapatánál. 21 éves korára azonban, eldöntötte, hogy négy keréken szeretne versenyezni, s felkereste apja korábbi jó barátját, Enzo Ferrarit. A világháború előtt jó néhány versenyen elindult, ahol sikeresen szerepelt. A háború után azonban nem szándékozott újra volán mögé ülni, de mentora Villoresi meggyőzte. Ekkor Maseratit vezetett, ám a csapat felhagyott a versenyzéssel ezért visszatért a Ferrarihoz.

1950-ben került megrendezésre az első Forma-1-es világbajnokság. A Ferrarik az első versenyen nem vettek részt, de a második futamon Ascari rögtön a második helyen zárt Juan Manuel Fangio mögött. Az első évadban az Alfa Romeo jobbnak bizonyult a Ferrarinál, így Ascari csak az ötödik helyen zárt az összetettben. 1951-ben már versenyképesebbnek bizonyult a maranellói csapat, de a bajnoki cím ekkor még nem jött össze.  Németországban Ascari megszerezte első Forma-1-es győzelmét, de ez a Ferrarinak már a második sikere volt, ugyanis az előző futamot José Froilán Gonzalez nyerte egy Ferrarit vezetve. Olaszországban újra Ascari nyert, de a bajnoki címről így is lemaradt. 

1952 a piros betűs év a Ferrari rajongói számára. Ascari először nyer világbajnokságot egy Ferrarival. A szezon 7 futamából hatot megnyert (egy versenyen el sem indult), és utcahosszal lett világbajnok Nino Farina előtt. A Ferrari és Ascari remek formája a következő évben is kitartott. Ascari ötször nyert futamot és megvédte világbajnoki címét, így ő lett a Forma-1 történetének első kétszeres világbajnoka. Ascari zsinórban 10 futamot nyert azz 1952-es és az 1953-as idény során, ez pedig máig élő rekord, igaz 2013 óta Sebastian Vettellel közösen tartja. összesen 13 versenyt nyert a Ferrari volánja mögött. 

Az 1954-es idényre átszerződött a Lanciahoz, de itt már közel sem volt olyan sikeres. 1955. május 22-én egy kis híján végezetes balesetet szenvedett Monacóban. Az alagútnál megcsúszott és átszakította a védőkorlátot, majd a tengerbe zuhant. Ascari nagy szerencsének köszönhetően kisebb horzsolásokkal, orr fájdalommal megúszta a balesetet. Pár nappal később már részt is vett egy teszten Monzában. Ascari ekkor egy Ferrarit vezetett. A teszten súlyos balesetet szenvedett, mely már végzetesnek bizonyult. A kanyart melyben halálát lelte, később róla nevezték el. 

Ascari nagyon babonás volt. Félt a fekete macskáktól, a 13-as számtól és a többszöröseitől. Babonából, mindig világos kék sisakban és ingben versenyzett, ám halála napján nem tehette ezt. A sisakja még javításon volt a Monacói balesetét követően. Ascari, Castelli fehér fejvédőjét kérte el, mely ketté tört a végzetes baleset során. Alberto és apja, Antonio halála között kísérteties párhuzamot lehet vonni. Mindketten az adott hónap 26 napján haltak meg, ami a 13-nak a kétszerese. Mindketten egy balos kanyarban vesztették életüket, és majdnem napra pontosan ugyanannyit éltek. Antonio 13463 napot töltött e világon, míg Alberto 13466-ot. 


/Zoli/