6+1 rekord az 1950-es évekből.

2017.07.26

A kezdet kezdetén még szinte minden más volt a királykategóriában. Nem volt állandó a királykategória mezőnye, a gyári csapatok több autót is indíthattak, de ezek száma is változó volt. Privát indulók is voltak, akik szintén nem indultak minden futamon, volt olyan, hogy csak hazájukban álltak rajthoz. A pilóták között sem lehetett találni olyan, suhancot, mint most Max Verstappen. Többségében 40 felettiekből állt a mezőny. A cikkben 6+1 olyan rekordot fogunk bemutatni, amit a Forma 1 még az első évtizedéből őriz.

1. Legnagyobb rajtszám

A rajtszám rendszer is más volt, akár kettőnél több számjegyből is állhatott. Ebben az időben a pilóták maguk választották ki a rajtszámukat, amit akár versenyről versenyre változtathattak. A legnagyobb rajtszámmal egy német versenyző indult, Rudolf Krause az 1952-es Német nagydíjon a 136-os számot festette fel az autójára. Krause az 1953-as hazaifutamán is rajthoz állt, ez a két alkalom adatott meg neki a királykategóriában. 1974-ben egy női versenyző Lella Lombardi Brabham közel állt a rekord megdöntéséhez, ugyanis a brit nagydíjon 208-as rajtszámmal indulhatott volna, de nem tudta kvalifikálni magát a versenyre. Azért lett volna 208-as a rajtszám, mivel a hölgyet szponzoráló rádióállomás ezen a frekvencián sugárzott. Később az olasz hölgy lett az első versenyzőnő, és mindmáig egyetlen, aki pontot tudott szerezni egy Forma 1-es futamon. Az 1975-ös Spanyol nagydíjon 6. lett, de csak 0,5 pontot kapott, mivel a versenyt Rolf Stommelen balesete miatt idő előtt le kellett inteni.

Lella Lombardinak nem sikerült kvalifikálnia magát a 208-as rajtszámmal
Lella Lombardinak nem sikerült kvalifikálnia magát a 208-as rajtszámmal

2. Legidősebb pole-t szerző pilóta

A Forma 1 első világbajnoka nevéhez fűződik ez a rekord, Giuseppe Nino Farináéhoz. Az olasz versenyző az 1954-es Argentin nagydíjon indult utoljára az élről, ekkor 47 éves és 79 napos volt ekkor. A futamot ugyan nem tudta megnyerni, csak második lett, de mégis rekordot írt azon a hétvégén, ami inmár több mint 6 évtizede megdöntetlen. 

3. Legidősebb rajthoz álló

A rekordot Louis Chiron Gianni tartja. Chiron összesen 15 futamon rajtolt, a legjobb eredménye pedig egy 3. hely az 1950-es Monacoi futamról. Hazai futamán az 1955-ös Monacoi nagydíjon álította be legidősebb rajthoz álló pilóta a rekordját, ahol a Lancia meghívására vett részt. A futam napján 55 éves és 279 napos volt. Később 1957-ben és 1958-ban még szeretett volna hazájában rajthoz állni, de nem tudta kvalifikálni magát. Visszavonulása után Rainer herceg kérésére a Monacói nagydíj versenyigazgatója lett, 1979-ben bekövetkezett haláláig. 

4. Legidősebb világbajnok

Juan Manuel Fangio a Forma 1 történetének legidősebb világbajnoka. Utolsó, ötödik VB címét 1957-ben a Maserati volánja mögött érte el. A VB címről döntő futam napján Fangio 46 éves 1 hónapos és 11 napos volt. Mivel manapság 40 éves korukig sem versenyeznek a pilóták, így aligha kerül megdöntésre ez a rekord a közeljövőben. 

5. Legidősebb körrekorder

A versenyben futott leggyorsabb kör rekordját is Juan Manuel Fangio tartja. Az 1958-as Argentin nagydíjon futott utoljára leggyorsabb kört, ekkor 46 éves 6 hónapos és 26 napos volt.

6. Legidősebb futamgyőztes

A királykategória legidősebb futamgyőztese Luigi Fagioli. Az olasz pilóta egyetlen alkalommal nyert futamot, 1951-es Francia nagydíjat zárta az élen. A győzelmét az Alfa Romeoval érte el, mely az egyetlen F1-es csapata volt. Fagioli győzelme, Fangionak köszönhetően jött össze, ugyanis versenyző cserét alkalmazott az Alfa Romeo. Legnagyobb sikerét 53 évesen és 22 naposan érte el, az ő rekordját sem pár éven belül dönthetik meg.

+1. Legkoraibb szezonzáró

Ez a +1, mivel ezt nem egy versenyző érte el, hanem egy versenypálya. Az 1956-os évad rekordkorán ért véget, a szezonzáró futamot szeptember 2.-án rendezték Monzában. Ennél korábban sosem ért véget egy Forma 1-es idény. Ez is változott az évek alatt, a 2010-es években már decemberhez közeli időpontban, november végén zárják a szezont.

Ennyi lett volna az 1950-es évekből fentmaradt rekordok egy részének bemutatása.

Köszönöm szépen a kiegészítéseket/helyesbítéseket Paksi Konstantinnak! 

/Zoli/